دومین محموله کیک زرد تولیدی کارخانه اردکان یزد دقایقی قبل بارگیری شد و قرار است به اصفهان منتقل شود.

یار امام

علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دوم بهمن ماه ۱۳۹۷ در برنامه رو در رو شبکه چهارم سیما گفته بود که ۳۰ تن کیک زرد تولید شده از کارخانه اردکان به کارخانه UCF اصفهان حمل خواهد شد.

علی‌اکبر صالحی امروز همزمان با بارگیری این محموله در گفت‌وگو با شبکه خبر آغاز دهه فجر را خدمت ملت و مقام رهبری تبریک گفت و افزود: در آستانه بزرگداشت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی هستیم و تقارن این ایام را به فال نیک می‌گیریم که در چنین روزی در مجتمع صنعتی شهید داریوش رضایی‌نژاد در اردکان هستیم، کارخانه تولید کیک زرد است که انشالله امروز شاهد انتقال ۳۰ تن کیک زردی تولیدی به اصفهان خواهیم بود. این قدم بزرگی است که برداشته شده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت این کارخانه کامل است و در چهار پنج سال اخیر فعالیت‌های جدی انجام شده که کارخانه را سر پا کنیم، اظهار داشت: از ۱۳۷۱ بنای تاسیس این کارخانه گذاشته شد، ولی این مدت طول کشید ولی در سه چهار سال اخیر با سرمایه‌گذاری‌ها و حمایت دولت و مجلس توانستیم این کارخانه را مجددا راه‌اندازی و به تولید صنعتی برسانیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی این دستاورد را به همه مهندسان که با همت عالی این کار بزرگ را انجام دهند، تبریک و از آنها تشکر کرد.

وی با بیان اینکه این اولین کارخانه تولید کیک زرد در این حجم است، اظهار داشت: قبل از آن یک کارخانه تولید کیک زرد در گچین داشتیم که بسیار مقیاس کوچک‌تری بود. معادنی که در گچین بود حدود ۱۲۰ تن را تمام کردیم و الان معدن گچین بسته شده است و الان از معادنی که در استان یزد است ساغند یک و دو استفاده می‌‌کنیم، معادن دیگری هم هست که بعدا اعلام می‌کنیم. در مجموع استان یزد عمده تولید کننده مواد اولیه (کیک زرد)‌ را برعهده دارد و استان دیگری که در این حد غنی از ذخایر اورانیوم باشد نداریم. خوشبختانه سرمایه‌گذاری‌های خوبی صورت گرفته است.

به گزارش فارس، معاون رئیس جمهور با بیان اینکه صنعت هسته‌ای بدون اورانیوم یعنی هیچ، خاطرنشان کرد: اورانیوم یک ماده استراتژیک است و اگر این ماده را نداشته باشیم هر چقدر تاسیسات هسته‌ای پیشرفته داشته باشید ارزشی ندارد.

وی با ذکر این نکته که کشورمان از لحاظ اورانیوم غنی نیست ولی فقیر هم نیست گفت: الحمدالله با اکتشافات هوایی که انجام دادیم، توانستیم مقدار قابل توجهی اورانیوم کشف کنیم. اکتشاف هوایی را از سال ۱۳۸۹ آغاز و حدود ۸۰ درصد از سرزمین ایران را اکتشاف هوایی کردیم. ۲۲۵ هزار کیلومتر مربع را اکتشافات زمینی انجام می‌دهیم و حدود ۳۵۰ هزار حفاری‌هایی را انجام دادیم و این آمادگی را داریم در یک چشم انداز پنج شش سال آینده بتوانیم تولید خود را به بالای ۳۰۰ تن در سال برسانیم.

صالحی افزود: این کارخانه بستگی به عیار سنگ دارد، ۸۴ هزار تن کانسنگ اورانیوم را می‌تواند خردایش کند و هر چه عیار سنگ بالاتر باشد تولید اورانیوم آن بالاتر خواهد بود. به فرض اگر عیار سنگ هزار PPM باشد سالی ۸۴ تن می‌تواند اورانیوم تولید کند، ولی عیارها به هزار نمی‌رسد گاهی ۷۰۰ و ۶۰۰ و گاهی کمتر است. این کارخانه برزگی است و کامل شده و از هر حیث تمام معایب آن گرفته شده و یکی دو سال تست‌‌های لازم را انجام می‌دادیم و امروز خوشبختانه نتایج و محصول این کارخانه را به اصفهان منتقل خواهیم کرد.